سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با دانش است که حکمت شناخته می شود . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 90 اردیبهشت 28 , ساعت 9:0 عصر

در شمال غربی شوش و در غرب رودخانه کرخه ؛ دشت فتح المبین قرار دارد که یادآور حماسه و عملیات پیروزمندانه فتح المبین و شهدای والامقام این منطقه می باشد. این عملیات در تاریخ 61/1/1 با فرماندهی مشترک ارتش و سپاه در این منطقه انجام شد. در این منطقه که در 8 کیلومتری شهر شوش واقع شده است، 8شهید گمنام به خاک سپرده شده اند. دشمن بعثی در روزهای اولین جنگ تا پشت رود خانه کرخه پیشروی کرد و بر شهر شوش و جاده اندیمشک-اهواز مسلط شد. رزمندگان اسلام در این جبهه یک خط دفاعی شکل داده و عملیات امام مهدی(عج) را در روزهای پایانی سال 1360 طرح ریزی و با فرماندهی شهید مجید بقایی به اجرا درآوردند. این رزمندگان که قصد رخنه به سنگرهای دشمن در منطقه را داشتند در این شیارها با سنگرهای کمین دشمن در گیر شده و تعداد زیادی از ایشان در این شیارها به شهادت رسیدند.

در نزدیکی یادمان فتح المبین سنگری بر جای مانده که متعلق به فرمانده دلاور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سالهای ابتدایی تا میانی دفاع مقدس شهید صیاد شیرازی است که دلاوری های ماندگاری را در این عملیات غرور آفرین از خود بر جای گذاشت.

سایت های 4و 5 و رادار: این منطقه در 18 کیلومتری غرب شهر شوش و در دامنه ارتفاعات ابوصلیبی خات قرار دارد. با اشغال غرب شوش این منطقه به تصرف ارتش بعث درآمد. صدامیان برای حملات موشکی و توپخانه به شهرهای شمال خوزستان از این سایتها استفاده می نمود. رزمندگان اسلام برای آزاد سازی این سایتها در عملیات فتح المبین نبرد جانانه ای انجام داده و مقاومت سر سختانه عراق را درهم شکستند. بعد از عملیات تعدادی از فرماندهان ارشد عراق که در این منطقه عقب نشینی کرده بودند به دستور صدام اعدام یا زندانی شدند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ