سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش را بجویید که آن رشته میان شما وخداوند است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 90 خرداد 2 , ساعت 7:0 عصر

خرمشهر شهری است در جنوب غربی استان خوزستان. خرمشهر در آغاز جنگ تحمیلی از اولین نقاطی بود که مورد حمله ارتش بعثی عراق قرار گرفت. بعثی ها خیال اشغال یک روزه خرمشهر را داشتند اما مدافعان شهر به فرماندهی شهید جهان آرا توانسنتد با حداقل امکانات ، 35 روز در مقابل ارتش عراق مقاومت کنند و همین مسأله شهر خرمشهر را نماد مقاومت مردمی نمود. دشمن پس از عدم موفقیت در اشغال خوزستان تجهیزات دفاعی فراوانی را در خرمشهر مستقر و اطراف آن را مین گذاری کرد و خرمشهر را به عنوان نماد پیروزی خود در جنگ مطرح نمود، اما باهمت جوانان ایرانی، خرمشهر پس از 578 روز اشغال ، در تاریخ 1361/3/3 در عملیات بیت المقدس با رمز "یا علی بن ابیطالب(ع)" آزاد شد. در روز های پایانی جنگ و پس از پذیرش قطعنامه598، ارتش عراق با انبوهی از لشکرهای خود با تهاجمی دیگر خود را به جاده اهواز-خرمشهر رساند، با پیام هشدار دهنده حضرت امام (ره) و با حضور سپاه و انبوه نیروهای مردمی در این منطقه، طی سه روز درگیری و مقاومت، دشمن مجددا به عقب رانده شد.

مسجد جامع خرمشهر:مسجد جامع در طول 35 روز مقاومت، مرکز فرماندهی و ستاد نیروهای مردمی بود. با پیروزی عملیات بیت المقدس رزمندگان پس از آزادسازی خرمشهر خود را به مسجدجامع رساندند و نماز شکر به جای آوردند.

گلزار شهدای خرمشهر:این گلزار یادآور شهدای گمنام و مظلوم خرمشهر است که عده ای از آنها بدون مراسم و حتی بدون کفن دفن شدند ، در این گلزار هنرمند شهید "بهروز مرادی" آرمیده است.

موزه جنگ:این محل ساختمان سابق شرکت نفت خرمشهر بوده که پس از آزاد سازی خرمشهر، به عنوان محل برپایی موزه جنگ برگزیده شد. 3 شهید گمنام آرمیده در محوطه بیرونی موزه، زیارتگاه بازدیدکنندگان و زائران است.

 

                                      

                                                        "خرمشهر را خدا آزاد کرد"



لیست کل یادداشت های این وبلاگ