سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تلخى این جهان شیرینى آن جهان است و شیرینى این جهان تلخى آن جهان . [نهج البلاغه]
 
شنبه 90 اردیبهشت 17 , ساعت 6:0 عصر

دزفول در شمال استان خوزستان واقع شده است.این شهر در دوران دفاع مقدس 169 مرتبه مورد حمله موشکی قرار گرفت؛ به طوری که در میان کشورهای حوزه خلیج فارس به "بلد الصواریخ" یعنی شهر موشکها مشهور شد. اما مردم دلیر و خون گرم دزفول شهر را ترک نکرده و در راه دفاع از میهن اسلامی و اهداف والای خود 2600 شهید تقدیم اسلام نمودند.این شهر پس از جنگ به پاس مقاومتهایش، به عنوان شهر نمونه انتخاب شد.

پایگاه چهارم شکاری (پایگاه وحدتی):این پایگاه با انجام 1515 سورتی پرواز برون مرزی در دفاع مقدس و تقدیم 45 شهید،جانباز و آزاده خلبان و بیش از 534 شهید،جانباز و ازاده غیر خلبان در دوران پر افتخار دفاع مقدس درخشیده است پایگاه وحدتی شاهد حضور مردان بزرگی چون شهیدان عباس بابایی و حسین لشکزی که از افتخارات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود بوده است. این پایگاه در سال 1389 به یاد مردان آسمانی خود مفتخر به خاکسپاری یک شهید گمنام گردید.

امامزاده سبز قبا:بقعه سبز قبا در نزدیکی پل دزفول قرار دارد. بنا به روایت سید نعمت ا.. شوشتری این امازاده فرزند امام موسی کاظم (ع) می باشد. این امازاده در ایام دفاع مقدس یکی از میعادگاه ها و محل های برگزاری نماز و دعاهای رزمندگان بود.


دوشنبه 90 اردیبهشت 12 , ساعت 8:0 عصر

در کیلومتر45 جاده دهلران-اندیمشک, در منتهی الیه جاده عین خوش- چم سری (جاده  شهید خرازی) و در نزدیکی پاسگاه چم سری,منطقه شرهانی و یادمان عملیات محرم قرار دارد. این یادمان در واقع مقر گروه تفحض لشکر 14 امام حسین(ع) اصفهان بود که در این منطقه و محدوده فکه شمالی و زبیدات عراق به تفحض شهدا می پرداختند و شهدای تفحض شده را در معراج شهدای آن نگهداری کرده و سپس به معراج شهدای اهواز منتقل می کردند. در سال 1388 پیکر مطهر یک شهید گمنام در این محل به خاک سپرده شد که امروزه زیارتگاه زائران است. عملیات محرم در تاریخ 10/8/1361 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز "یا زینب کبری" در این منطقه انجام گرفت, همچنین در تک عراق در 21/4/67 در این منطقه تعدادی از عزیزان ارتش جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیده و عده ای مفقود شدند.

پل دویریج: در مسیر جاده عین خوش به پاسگاه چم سری پلی بر روی رودخانه دویرج قرار دارد که در شب عملیات محرم بر اثر بارندگی شدید و جاری شدن سیلابی سهمگین, رودخانه دویرج به طور غیر منتظره ای طغیان کرد و 30 تن از رزمندگان لشکر 14 امام حسین(ع) را که در کنار دویرج آماده عملیات شده بودند با خود برد. این پل اکنون بنام شهدای عملیات محرم نام گرفته است.


دوشنبه 90 اردیبهشت 12 , ساعت 5:0 عصر

شهر دهلران, مرکز استان دهلران در استان ایلام بوده و در مسیر جاده مهران-اندیمشک واقع شده است. ارتش عراق پس از پیروزی انقلاب با سازماندهی افراد ضد انقلاب و نفوذ دادن برخی عناصر حاشیه نشین مرز به منطقه ایلام و با توسل به اقدامات رعب آور کوشید حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران را در این مناطق تضعیف کند. این تعرضات در شهریور 1359, افزایش یافت و در 31/6/1359 به هجوم سراسری سپاه سوم ارتش عراق به خاک دهلران انجامید, دهلران از آغاز تا پایان جنگ بارها هدف تجاوز ارتش عراق گرفت و هر بار آسیب بسیاری دید. شهر دهلران 4 مرتبه مورد اشغال قرار گرفت, در حملات هوایی ارتش عراق, 45 تن از ساکنان دهلران شهید و60تن مجروح شدند. در مقابل, رزمندگان اسلام نیز با اجرای عملیات های متعدد دشمن را سلب و مناطق تحت اشغال متجاوزین را آزاد کردند.

دهلران شاهد دلاوری ها و فداکاری های مردان بزرگ بسیاری بود و هنوز بر تارک شهر دهلران نام و تصویر مردانی آسمانی چون شهید عبدالصالح امینیان , شهید هدایت صحرایی و... به چشم می خورد. در تاسوعای سال 1381, پنج شهید گمنام عملیات محرم در ورودی شرقی این شهر به خاک سپرده شدند که به نورانیت این منطقه افزوده است.


دوشنبه 90 اردیبهشت 12 , ساعت 2:0 عصر

اندیمشک شمالی ترین شهر استان خوزستان است. اندیمشک به دلیل آن که گلوگاه خوزستان محسوب می شود, از نظر نظامی اهمیت خاصی دارد. این شهر بارها به وسیله موشک های رژیم عراق هدف قرار گرفته است. طولانی ترین بمباران تاریخ ایران نیز در 4 آذرماه 1365در این منطقه صورت گرفت و شهر اندیمشک, ایستگاه راه آهن و حومه آن توسط 54فروند از هواپیمای دشمن بمباران شد و بیش از 300نفر شهید و حدود 700نفر مجروح شدند. اندیمشک در دوران دفاع مقدس میزبان رزمندگان از نقاط مختلف ایران اسلامی بوده است و همچون مادری آنها را در آغوش می گرفت این شهر معراج شهدای عملیات فتح المبین بود . در تاریخ 13/12/1381 , پنج شهید گمنام در ورودی جنوبی شهر دفن شدند که به نورانیت این منطقه افزود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ